fbpx

Co łączy Indianę Jonesa w spódnicy z rajdówką Hołowczyca i pozłacanym Fordem T?

To wyjątkowe miejsce jest ucztą dla wszystkich zmysłów. Zapach oleju przeplata się z aromatem benzyny i wysłużonych opon. Dawna motoryzacja ma coś w sobie. Mawiają, że ma duszę i jest nieśmiertelna. Zgadzamy się z tą tezą.

Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra
Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra

Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra
Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra

Odwiedziliśmy niedawno nowo powstałe Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze i jesteśmy pod dużym wrażeniem podejścia muzealników do każdego gościa. Przede wszystkim największą robotę robią tu przewodnicy, którzy wciągają odwiedzających w ten niesamowity świat dawnej motoryzacji! My w tę wędrówkę udaliśmy się z prezesem Królewskiego Towarzystwa Automobilklubu Jelenia Góra — Ryszardem Piotrowskim, który opowiedział nam całą historię tego miejsca oraz wystawionych tutaj maszyn. A jest co oglądać i posłuchać tak pięknych historii o każdym wystawionym automobilu!

Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Muzeum podzielone jest na cztery części. Pierwsza opowiada o historii dolnośląskich sportów motorowych. Miejscowy Rajd Karkonoski był dumą regionu i jemu poświęcono największą część ekspozycji, ale nie zabrakło pamiątek z fantastycznego Rajdu Polski (to drugi najstarszy rajd na świecie, tuż za Rajdem Monte Carlo) oraz Rajdu Elmot. Świetną imprezą już w formie historii była kiedyś tzw. „sześciodniówka” Enduro. Startował w niej 13-krotny dziś mistrz Rajdu Dakar Stéphane Peterhansel! Zachowały się analogowe zdjęcia z tamtego okresu.

Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Licznie zgromadzone pamiątki świadczą o długiej historii polskiego motorsportu. Wśród przewodników znajdują się także byli kierowcy oraz piloci rajdowi. Oni opowiedzą wam, na czym polega ten fach i czym się go „je”. Wyjaśnią także tajniki rajdowego opisu trasy i opowiedzą o swoich przygodach na rajdowych trasach.

Trofea z zawodów oraz postać nieżyjącego dziś działacza i zawodnika Pana Lucjana Korszka
Trofea z zawodów oraz postać nieżyjącego dziś działacza i zawodnika Pana Lucjana Korszka
Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra
Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra

Druga część muzeum nazwana jest „Historia kołem się toczy” i związana jest z automobilami o polskiej historii.

Szczególną uwagę przykuwa piękna rządowa limuzyna — Polski Fiat 518 z 1931 r. Jeździł nią admirał Józef Unrug, twórca polskiej floty.

Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Kolejną perełką na wystawie jest pozłacany 24-karatowym złotem Ford T z 1924 r. Ciekawy jest fakt, że Ford ten pochodzi z polskiej linii montażowej.

Ford T
Ford T

Prowadzenie Forda T nie należało do najłatwiejszych. Kierowca musiał opanować szereg procedur oraz dźwigienek, wiedzieć która, do czego służyła i kiedy ją użyć.

Jazdy nie ułatwiał układ kierowniczy. Nie posiada on ograniczenia skrętu i nie zachowując ostrożności, można je ustawić pod kątem prostym do kierunku jazdy. W trakcie jazdy taki manewr wiąże się z przewrotką na bok!

Przyjrzyjcie się paskowi napędowemu. Wygląda jak zwykły pasek do spodni.

Ford T
Ford T

Oryginalnym rekwizytem jest zabytkowy licznik montowany dawnej w taksówkach.

Zabytkowy licznik montowany dawniej w taksówkach
Zabytkowy licznik montowany dawniej w taksówkach
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Essex Super Six z 1927 roku to klasyczny amerykański pojazd na drewnianych szprychach i silniku o pojemności aż 6 litrów!. Essexy były najpopularniejszymi autami, które jeździły w okresie międzywojennym na taksówkach w Warszawie.

Essex Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Essex – Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Moskwicz Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Moskwicz Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Kolejna wystawa zatytułowana jest „100 years of speed” i poświęcona została samochodom rajdowym. Wśród wystawionych aut zobaczycie treningówkę Krzyśka Hołowczyca — Toyotę Celicę, która następnie przeszła na własność jeleniogórskiego matadora Marka Gieruszczaka, dwulitrowego Poloneza w barwach OBRSO.

Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra
Muzeum Motoryzacji Jelenia Góra
Touota Celica Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Rajdowe opony Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Rajdowe maluchy to legendarne maszyny pędzące po polskich odcinkach specjalnych. Większość polskich gwiazd motorsportu zaczynała przygodę z rajdami właśnie za kierownicą Fiata 126p.

Poniżej legenda francuskich szos — Citroen 2CV. To kultowe auto było produkowane przez 41 lat!

Citroen 2CV Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Fiat 126p Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze
Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze

Czy słyszeliście kiedyś o przygodach kobiety nazywanej „Indiana Jones w spódnicy”? My też nie!

Pan Ryszard opowiedział nam historię Alohy Wanderwell. Ta niezwykła kobieta jako pierwsza na świecie okrążyła dookoła świat samochodem marki Ford T! Tę fascynującą podróż odbyła w latach 1919-1926. Aloha to hawajskie słowo oznaczające powiew życia.

Aloha Wanderwell
Aloha Wanderwell

Ciekawostką jest fakt, że Pan widoczny na poniższym zdjęciu (po prawej stronie) to Walter Wanderwell. To on wciągnął przyszłą podróżniczkę do tego świata, a jak się okazało, był to Polak o prawdziwym nazwisku Pieczyński, który wyemigrował z Polski i postanowił zorganizować podróż dookoła świata.

Walerian Jan Pieczyński był tajemniczą postacią, uchodził nawet za szpiega w trakcie I wojny światowej!.

Aloha i Walter Wanderwell
Aloha i Walter Wanderwell
Ekspedycja Aloha i Walter Wanderwell
Ekspedycja Alohy i Waltera Wanderwell

W trakcie podróży Aloha zakochała się w Polaku, za którego wyszła i urodziła im dwójkę dzieci.

Ekspedycja Alohy i Waltera Wanderweel
Ekspedycja Alohy i Waltera Wanderweel

Dla miłośników dwóch kółek przygotowywana jest piękna wystawa polskich motocykli i motorowerów przed i wczesnopowojennych. Piękny Sokół, WSK i skuter OSA już wzbogaciły kolekcję.

Quad Mariusza Matuszaka Rajd Dakar

Ekspozycję uzupełnia quad, którym Mariusz Matuszak startował w Rajdzie Dakar.

Ekspozycję uzupełnia quad, którym Mariusz Matuszak startował w Rajdzie Dakar.

Książka drogowa Rajdu Dakar przesuwana wówczas była na rolkach. Kierowca ma pod ręką manetkę, którą uruchamia i blokuje przesuwanie trasy.

Książka drogowa Rajdu Dakar przesuwana wówczas była na rolkach. Kierowca ma pod ręką manetkę, którą uruchamia i blokuje przesuwanie trasy.
Piękny okaz - polski skuter Osa
Piękny okaz – polski skuter Osa

Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze znajduje się na II poziomie Galerii Nowy Rynek. Zwiedzanie muzeum tylko z przewodnikiem.

Ubezpieczenie dla narciarzy z opcją Covid-19
Ubezpieczenie dla narciarzy z opcją Covid-19
Wyjazd na narty

About

You may also like

Masz pytania, komentarze? pisz śmiało, ale z klasą :-)