„Sołdek” to pierwszy polski statek pełnomorski zbudowany po II wojnie światowej. Polska była wówczas w powojennej ruinie i należało ją czym prędzej odbudowywać. Po zmianie granic odzyskaliśmy szerszy dostęp do morza, a także port w Szczecinie wraz ze stocznią. Oprócz niego były jeszcze rozgrabione stocznie w Gdańsku i Gdyni, jednak najważniejsze było szybkie uruchomienie produkcji statków handlowych, które miały wziąć udział w odbudowie kraju.
Żurawie w gdańskiej stoczni
W powojennych czasach ogromnie wzrosło zapotrzebowanie na węgiel i rudy żelaza, które Polska mogła eksportować. Przed projektantami postawiono ogromne wyzwanie skonstruowania statku, który byłby przystosowany do transportu morskiego obu surowców. Do tego celu wykorzystano kadłuby pozostawione w stoczniach przez Niemców. Projekt dla całej serii 29 rudowęglowców przygotowała stocznia we Francji.
Pierwszym statkiem tej serii został „Sołdek”, zwodowany w listopadzie 1948 roku w Stoczni Gdańskiej i służył jako rudowęglowiec o napędzie parowym. Jego długość całkowita wynosi 87 metrów, szerokość 12,30 metra, a nośność 2560 ton. Do budowy rudowęglowca zużyto około 300 tys. nitów, które stanowiły kilka procent jego wagi.
Statek „Sołdek” w Gdańsku
Statek „Sołdek” w Gdańsku
Statek „Sołdek” w Gdańsku
Nazwa statku pochodzi od nazwiska Stanisława Sołdka, trasera i przodownika pracy w Stoczni Gdańskiej, a jego żona Helena została matką chrzestną statku.
Stanisław Sołdek fot. Wikipedia
Widok na stare miasto Gdańska
Statek „Sołdek” w Gdańsku
Statek „Sołdek” w Gdańsku
Pierwszym kapitanem był Zbigniew Rybiański, absolwent Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie z 1930 roku, który wyruszył „Sołdkiem” w pierwszy rejs do Szczecina.
Mostek kapitański
Najbardziej charakterystyczny przyrząd do ustalania tempa pracy silników do przodu i do tyłu.
Statek „Sołdek” w Gdańsku
Maszynownia „Sołdka”
Statek „Sołdek” odbył w sumie 1479 rejsów morskich, przewożąc ponad 3,5 miliona ton towarów i zawijając do ponad 60 portów w Europie. W 1980 roku został wycofany ze służby i przekazany na cele muzealne. Obecnie jest jednym z najważniejszych zabytków techniki związanej z żeglugą morską.
Piece, w których spalano węgiel, wytwarzając parę do napędu – jak w dawnych parowozach
Maszynownia
Załoga Sołdka liczyła 28 osób.
Sala telewizyjno – rozrywkowa dla załogi
Kuchnia na statku
Kuchnia na statku
Kuchnia na statku
Kajuta kapitana
Kajuta kapitana
Kajuta oficerska
Kajuta załogantów
Na koniec służby mocno wyeksploatowanego „Sołdka” w grudniu 1980 roku, zadecydowano, że tak ważny i legendarny dla Polski statek, ma trafić do muzeum. W lipcu 1985 roku, po 5-letnim remoncie, „Sołdek” trafił do Gdańska i został udostępniony zwiedzającym w formie muzeum.
Muzeum Morskie
Nowa Motława
Rzeka Motława i Stare Miasto Gdańska
Żurawie gdańskiej stoczni
Zobacz także wyjątkowe muzeum w Świnoujściu — Fort Gerharda, a także Bomby atomowe obok Koszalina
Masz pytania, komentarze? pisz śmiało, ale z klasą :-)