W celu głębszego poznania funkcjonowania kierowcy w czasie kierowania samochodem w różnych warunkach atmosferycznych i zarazem sprawdzenia, w jaki sposób kierowca wykonuje wszystkie odruchy podczas jazdy (automatycznie czy racjonalnie przemyślane), zastosowałem metodę obserwacji bezpośredniej tego, co dzieje się z kierowcą i jak funkcjonuje on prowadząc pojazd.
Bezpośrednio przed lub po zawodach spotykałem się z grupą kierowców w umówionym miejscu, po czym instalowałem w miejscu podnóżka dla pilota kamerę filmową i wspólnie przejeżdżaliśmy w dwie strony mało uczęszczany odcinek drogi (około 3km jazdy techniczną trasą z podjazdami i zjazdami). Każda jazda odbywała się jednym samochodem rajdowym marki Skoda Felicja grupy N.
Następnie instalowałem kamerę filmową na tylnim pałąku klatki bezpieczeństwa, mając pełny widok na przyrządy sterujące pojazdem (kierownicę, drążek zmiany biegów, szybkościomierz, pedały sprzęgła, hamulca roboczego, gazu oraz dźwignię hamulca pomocniczego). Tak jak poprzednio przejeżdżaliśmy ten sam odcinek drogi w obie strony. Oprócz obserwacji przy użyciu kamery filmowej starałem się samemu przyglądać czynnościom kierującego i jego zachowaniu, co odnotowywałem po jeździe w przygotowany arkusz obserwacji (aneks nr 1).
Ten rodzaj badań prowadziłem na przestrzeni 8-9 miesięcy w różnych warunkach atmosferycznych. Obserwacja była przeprowadzana za każdym razem na innym odcinku drogi, a spowodowane to było organizacją rajdów samochodowych w różnych częściach Polski. Poniższa tabela nr 1 zawiera nazwy rajdów, miejscowości przez które przechodziła trasa zawodów oraz nazwę odcinka wykorzystanego do badań i poziom organizacji.
Tabela 1
Data | Miejscowość | Nazwa rajdu | Odcinek drogi | Poziom organizacji |
21.02.2002 | Kłodzko | Zimowy | Spalona | RSMP |
07.04.2002 | Wrocław | Wrocławski | pod Halą Ludową | RSMO |
08.04.2002 | Wałbrzych | Wiosna Wałbrzyska | ul. 3 Maja (zielony rynek) | KJS |
04.05.2002 | Wałbrzych | VI Hałda | pod Hałdą | RSMPST |
03.05.2002 | Świdnica | 30 Elmot | Rościszów – Walim | RSMP |
18.05.2002 | Nysa Kł. | Festiwalowy | Kałków | RSPPZM |
22.06.2002 | Zagórze Śl. | 3 Preem | Kamionki – Sokolec | RSPPZM |
12.07.2002 | Wałbrzych – Bielawa | 3 Nikon | Jedlina Zdr.-Zagórze Śl. | RSPPZM |
30.08.2002 | Jelenia Góra | 4 Śnieżki | Karpacz-Karpacz | RSPPZM |
31.08.2002 | Bielawa | Wielka Sowa | Bielawskie szutry | KJS |
27.09.2002 | Jelenia Góra | Karkonoski | Wojanów | RSMP |
21.09.2002 | Kartuzy | Bałtycki | Leśniczówka Mirachowo- Kamienica Królewska | RSPPZM |
24.11.2002 | Cieszyn | Barbórka Cieszyńska | Kubalonka | RSPPZM |
08.12.2002 | Kamienna Góra | Barbórka Dolnośląska | ul. Wysockiego (stacja paliw) | KJS |
Stan dróg, na których prowadziłem badania zmieniały się w zależności od pory roku. Zimą były ośnieżone, oblodzone, śliskie, natomiast w partiach trasy, gdy były luki między drzewami, odbijało się słońce od śniegu i raziły w oczy. W lecie i w okresie wiosennym doskwierały z kolei upały, a drogi przebiegały w terenie górzystym, wśród lasów i małych wsi. Nawierzchnia była zmienna, od szutru przez las do kostki bazaltowej.
Dodatkowo z każdym z kierowców przeprowadziłem podczas zawodów krótki wywiad na temat wpływu warunków atmosferycznych na skuteczność jazdy oraz o sposób wykonywania odruchów podczas jazdy po odcinku specjalnym.
Kamera wideo zapewnia swobodną obserwację kierowcy podczas jazdy. Zarejestrowuje jego mimikę, mikro- i makro-ruchy oraz wykonywane czynności. Dzięki niej mogłem dokonać dokumentalnego zapisu materiału badawczego i poddać go wielokrotnej analizie.