fbpx

„Sołdek” to kawał polskiej historii żeglugi

„Sołdek” to pierwszy polski statek pełnomorski zbudowany po II wojnie światowej. Polska była wówczas w powojennej ruinie i należało ją czym prędzej odbudowywać. Po zmianie granic odzyskaliśmy szerszy dostęp do morza, a także port w Szczecinie wraz ze stocznią. Oprócz niego były jeszcze rozgrabione stocznie w Gdańsku i Gdyni, jednak najważniejsze było szybkie uruchomienie produkcji statków handlowych, które miały wziąć udział w odbudowie kraju.

Żurawie w gdańskiej stoczni

Żurawie w gdańskiej stoczni

W powojennych czasach ogromnie wzrosło zapotrzebowanie na węgiel i rudy żelaza, które Polska mogła eksportować. Przed projektantami postawiono ogromne wyzwanie skonstruowania statku, który byłby przystosowany do transportu morskiego obu surowców. Do tego celu wykorzystano kadłuby pozostawione w stoczniach przez Niemców. Projekt dla całej serii 29 rudowęglowców przygotowała stocznia we Francji.

 

Pierwszym statkiem tej serii został „Sołdek”, zwodowany w listopadzie 1948 roku w Stoczni Gdańskiej i służył jako rudowęglowiec o napędzie parowym. Jego długość całkowita wynosi 87 metrów, szerokość 12,30 metra, a nośność 2560 ton. Do budowy rudowęglowca zużyto około 300 tys. nitów, które stanowiły kilka procent jego wagi.Statek "Sołdek" w Gdańsku

Statek „Sołdek” w GdańskuStatek "Sołdek" w Gdańsku

Statek „Sołdek” w GdańskuStatek "Sołdek" w Gdańsku

Statek „Sołdek” w Gdańsku

Nazwa statku pochodzi od nazwiska Stanisława Sołdka, trasera i przodownika pracy w Stoczni Gdańskiej, a jego żona Helena została matką chrzestną statku.Stanislaw Sołdek fot. Wikipedia

Stanisław Sołdek fot. WikipediaWidok na stare miasto Gdańska

Widok na stare miasto GdańskaStatek "Sołdek" w Gdańsku

ubezpieczenie w podróży
Podróżujesz? Koniecznie wykup ubezpieczenie w podróży!

Statek „Sołdek” w GdańskuStatek "Sołdek" w Gdańsku

Statek „Sołdek” w Gdańsku

Pierwszym kapitanem był Zbigniew Rybiański, absolwent Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie z 1930 roku, który wyruszył „Sołdkiem” w pierwszy rejs do Szczecina.Mostek kapitański

Mostek kapitański

Najbardziej charakterystyczny przyrząd do ustalania tempa pracy silników do przodu i do tyłu.Statek "Sołdek" w Gdańsku

Statek „Sołdek” w GdańskuMaszynownia "Sołdka"

Maszynownia „Sołdka”

Statek „Sołdek” odbył w sumie 1479 rejsów morskich, przewożąc ponad 3,5 miliona ton towarów i zawijając do ponad 60 portów w Europie. W 1980 roku został wycofany ze służby i przekazany na cele muzealne. Obecnie jest jednym z najważniejszych zabytków techniki związanej z żeglugą morską.Piece, w których spalano węgiel, wytwarzając parę do napędu - jak w dawnych parowozach

Piece, w których spalano węgiel, wytwarzając parę do napędu – jak w dawnych parowozachMaszynownia

Maszynownia

Załoga Sołdka liczyła 28 osób.Sala telewizyjno - rozrywkowa dla załogi

Sala telewizyjno – rozrywkowa dla załogiKuchnia na statku

Kuchnia na statkuKuchnia na statku

Kuchnia na statkuKuchnia na statku

Kuchnia na statkuKajuta kapitana

Kajuta kapitanaKajuta kapitana

Kajuta kapitanaKajuta oficerska

Kajuta oficerska

Kajuta załogantów

Kajuta załogantów

Na koniec służby mocno wyeksploatowanego „Sołdka” w grudniu 1980 roku, zadecydowano, że tak ważny i legendarny dla Polski statek, ma trafić do muzeum. W lipcu 1985 roku, po 5-letnim remoncie, „Sołdek” trafił do Gdańska i został udostępniony zwiedzającym w formie muzeum.Muzeum Morskie

Muzeum MorskieNowa Motława

Nowa MotławaRzeka Motława i Stare Miasto Gdańska

Rzeka Motława i Stare Miasto Gdańska

Żurawie gdańskiej stoczni

Żurawie gdańskiej stoczni

Zobacz także wyjątkowe muzeum w Świnoujściu — Fort Gerharda, a także Bomby atomowe obok Koszalina

About

You may also like

Masz pytania, komentarze? pisz śmiało, ale z klasą :-)

Exit mobile version